LOGO BLUE WEB

לנקר-ירדני | עו"ד ונוטריון

הרכבת 58, מגדל אלקטרה סיטי, תל אביב

עו"ד ניר לנקר: ישראלים רבים שלא עמדו בתנאים, זכאים כעת לאזרחות אוסטרית וגרמנית

1665314283 (1)

"היכרות קרובה עם השפה, התרבות והחוקים". עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר ירדני.
צילום: נימרוד כהן

כיצד משפיעות ההקלות על מבקשי אזרחות אוסטרית ואזרחות גרמנית, מהם הדברים שחשוב לבדוק בבחירת עורך דין ומי זכאי לאזרחות? עו"ד ניר לנקר, שמכיר היטב ולעומק את הנושא, משיב על השאלות החשובות.


"שינויים שהתחוללו בחוק בגרמניה ואוסטריה מרחיבים את תנאי הזכאות ופותחים פתח לאלפי ישראלים לקבל אזרחות", כך אומר עורך הדין ניר לנקר ממשרד לנקר-ירדני. המשרד הוותיק הממוקם במגדל אלקטרה סיטי בתל אביב, מטפל ב-15 השנים האחרונות בכל העניינים המשפטיים בין ישראל למדינות דוברות גרמנית ובכלל זה בהסדרת אזרחות אוסטרית ואזרחות גרמנית. לדברי עו"ד לנקר הדובר גרמנית ברמת שפת אם, אלפי ישראלים הסדירו אזרחות למדינות אלה באמצעותו, וכעת משניתנו ההקלות, אלפים נוספים זכאים לכך.

"בעלי דרכון אירופאי ודרכון אוסטרי וגרמני בפרט נהנים מיתרונות רבים", מפרט עו"ד לנקר, "ניתן ללמוד באוניברסיטה ברחבי אירופה בחינם, לגור ולעבוד באירופה ללא הגבלה, לא צריך ויזה לאוסטרליה ולארצות הברית, וניתן להיכנס למדינות שדרכון ישראלי לא יכול להיכנס אליהן, כמו אינדונזיה ומלזיה.

"בתקופת הקורונה בעלי דרכון ישראלי לא יכלו להיכנס לאירופה מעל לשנה, בעוד בעלי דרכון גרמני ואוסטרי נכנסו לאירופה בחופשיות. עם זאת, ישראלים רבים רוצים דרכון אירופאי למגירה שישמש כ'תעודת ביטוח' למקרה שתחול הידרדרות במצב הביטחוני. לעתים מגיעים אליי לקוחות מבוגרים שלא מעוניינים עצמם באזרחות, אבל רוצים שהילדים שלהם יוכלו ליהנות מלימודים חינם ושתהיה להם תעודת הביטוח הזו. חשוב לדעת שניתן לדלג על דור, אין חובה להסדיר אזרחות אוסטרית או אזרחות גרמנית בכדי להעביר את זכות האזרחות לדור הבא".

ההקלות בחוק הגרמני

במקרה של דרכון גרמני, מסביר עו"ד לנקר, היתרון הוא כפול. "גרמניה היא בהחלט המדינה המובילה באירופה ובעולם, ואוסטריה אחריה. מכיוון שמדובר במדינה מאוד חזקה מבחינה כלכלית, אין צורך בתשלום אגרות. כמו כן, לא צריך לשלם שם מיסים וכל עוד אתה לא גר שם, אין צורך לדווח לרשויות המס. גרמניה היא מדינה סוציאלית, הרבה יותר מארצות הברית לדוגמה, ולאזרחי גרמניה יש הרבה יותר זכויות מכל מדינה אחרת. מבחינת הלימודים באוניברסיטאות, יש שם מגוון של תוכניות לימודים שמועברים באנגלית, וכמובן שאזרח גרמניה הוא אזרח של האיחוד האירופאי וכל המדינות פתוחות בפניו".

 

"ישראלים רבים רוצים דרכון אירופאי למגירה שישמש כ'תעודת ביטוח'". עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר ירדני.
צילום: נימרוד כהן

 

עו"ד לנקר מצביע על ההקלות בחוק הגרמני, לפיהן גם צאצאי נשים שנולדו לפני שנת 1953 ונמלטו מהנאצים – יכולים כעת לקבל אזרחות. "טרם ההקלות אך ורק צאצאים של אזרח גרמני שנמלט מאימת הנאצים, יכולים היו לקבל אזרחות גרמנית. כלומר נדרש שיהיה מדובר באזרח ובגבר. החוק למעשה הפלה נגד צאצאי נשים שנולדו לפני אפריל 1953, היו תושבות גרמניה ונמלטו מהנאצים".

הוא מוסיף כי ב-2019 נחקק סעיף נוסף לחוק הגרמני, המאפשר גם לצאצאי נשים שנולדו לפני שנת 1953 ונמלטו מהנאצים, לקבל אזרחות המותנית בתעודת יושר ובריאיון בשפה הגרמנית הנערך בשגרירות גרמניה בתל אביב. "במאי 2020 חלה התפתחות נוספת כאשר יצא פסק דין בערכאה העליונה בגרמניה שפסק כי חלק מצאצאי הנשים פטורים מתנאי תעודת היושר והריאיון", אומר עו"ד לנקר.

הכנה לקראת ראיון בשגרירות בשפה הגרמנית

הלכה למעשה צאצאי נשים שנולדו לפני 1953 ונמלטו מאימת הנאצים, שבעבר לא יכלו לקבל אזרחות, כעת יכולים לעשות זאת. זאת, כאשר אחד היתרונות המשמעותיים של משרד עו"ד ונוטריון לנקר ירדני הוא הטיפול של משרדם גם בהסדרת האזרחות עבור מי שנדרש במעבר הריאיון ומבחן השפה.

יתרון נוסף הוא הבדיקות המקדימות הקפדניות שעו"ד לנקר עורך, ולדבריו מובילים ל-100 אחוזי הצלחה בקבלת האזרחות, ובכך נמנע מצב בו אנשים נושאים בעלויות ומבזבזים מזמנם, רק כדי לקבל תשובה שלילית שהייתה ידועה מראש. "כאמור, אחד התנאים לקבלת אזרחות הוא שמדובר בצאצאים של אזרח גרמניה. רוב הלקוחות שפונים אלינו יודעים היכן סבא או סבתא שלהם נולדו, אך הם אינם יודעים אם הם היו אזרחי גרמניה. אחד הדברים הראשונים שאנחנו עושים זה לברר אם אכן מדובר באזרח גרמני. אם אין לנו ראיה כזו, לא נגיש את הבקשה. אני חב את חובת הזהירות כלפי לקוחותיי ואני לא מגיש בקשות שאין להן היתכנות תוך גרימת עוגמת נפש והוצאות מיותרות ללקוחות שלנו".

הוא מסביר כי אותו פסק דין מכונן שניתן ב-2020 תיקן עוול נוסף והרחיב את הזכאות גם לצאצאים שנולדו מחוץ לנישואין, ואומר: "עד 2020 אדם שנולד מחוץ לנישואים לא יכול היה להגיש בקשה לאזרחות. הדבר תסכל צאצאים רבים שנולדו לפני שהוריהם התחתנו או להורים שלא נישאו. כעת הם יכולים לקבל אזרחות כמובן בכפוף לכך שאחד מהוריהם נמלט מאימת הנאצים".

ההקלות בחוק האוסטרי

עו"ד לנקר מצביע גם על ההקלות בחוק האוסטרי, לפיהן צאצאי נשים שנולדו לפני שנת 1983, צאצאים של תושבים, וגם משרתים בשירות קבע – זכאים כעת לקבל אזרחות.

"באוסטריה התחוללה מהפכה של ממש והקלות משמעותיות בקבלת אזרחות", הוא אומר, "בשנת 2019 נחקק סעיף שמאפשר לצאצאים של תושבי אוסטריה שנמלטו מאימת הנאצים לקבל אזרחות, בעוד לפני כן האפשרות הייתה פתוחה רק לצאצאים של אזרחי אוסטריה. מדובר בהקלה משמעותית שכן באותה תקופה חיו באוסטריה יהודים רבים שלא היו אזרחים אלא תושבים, וכעת צאצאיהם זכאים לקבל אזרחות. ההיגיון העומד מאחורי ההקלה הוא שאם אותם תושבים לא היו נמלטים מאימת הנאצים, הם היו נעשים בסופו של דבר אזרחים".

 

"באוסטריה התחוללה מהפכה של ממש והקלות משמעותיות". עו"ד ניר לנקר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר ירדני.
צילום: נימרוד כהן

 

מעוניינים לברר האם אתם זכאים לאזרחות גרמנית או אוסטרית? לחצו כאן>>

הקלה משמעותית נוספת היא שבניגוד לחוק האוסטרי הכללי, מתאפשר גם לצאצאי נשים שנמלטו מאימת הנאצים ונולדו לפני שנת 1983 – לקבל אזרחות, דבר שלא היה אפשרי לפני כן. ההקלה הזו פותחת פתח לצאצאים של המוני נשים שנולדו באוסטריה לפני 1983 לקבל אזרחות.

בנוסף, בניגוד לעבר כעת אין דרישה מהמבקשים אזרחות אוסטרית לוותר על אזרחויות אחרות. "בעבר, מכיוון שלפי החוק האוסטרי לא ניתן היה להחזיק באזרחות אחרת פרט לישראלית, אלו המבקשים אזרחות אוסטרית נאלצו לוותר על אזרחויות אחרות, כאשר אין כל ודאות שהיא תתקבל, וישנו סיכון לצאת קרחים מכאן ומכאן. כעת ניתן להחזיק בכמה אזרחויות", אומר עו"ד לנקר.

"יתר על כן החוק הרחיב את הזכאות גם לאזרחים ששירתו בשירות קבע", הוא מוסיף, "בעבר החוק האוסטרי קבע שמי ששירת שירות וולנטרי בצבא, דהיינו מי ששירת בקבע – אינו יכול לקבל אזרחות ויתרה מכך, אזרח אוסטרי ששירת במדינה אחרת בקבע, איבד מיד את אזרחותו. כעת לפי החוק החדש, אין משמעות לשירות בקבע".

היכרות עם השפה, התרבות והחוק

"בזכות שנים של מגורים במינכן, אני מכיר את השפה, התרבות והדינים", אומר עו"ד לנקר, אשר חבר בוועדת "ישראל-גרמניה-אוסטריה" של לשכת עורכי הדין.

הוא חי מספר שנים במינכן והוא דובר וקורא גרמנית בצורה שוטפת. לדבריו, בזכות השנים שבהן חי במינכן, הוא מבין כיצד המדינה מתנהלת מבחינה ארגונית ותרבותית, ומדגיש כי ידיעת השפה הגרמנית היא קריטית להסדרת אזרחות בגרמניה ואוסטריה.

"להבדיל ממקומות אחרים, כשמגיעים אליי לקוחות שמבקשים להסדיר אזרחות, אני מחתים אותם על ייפוי כוח לעניין האזרחות ואני מטפל עבורם בכל הבירוקרטיות ובכל הסידורים הנלווים", אומר עו"ד לנקר, "אני לא שולח אותם למשרד הפנים, למשטרה וכולי. אני דואג להכול ומגיש את הבקשות ישירות לרשויות הזרות המטפלות בבקשה. מכיוון שמדובר בהליכים שגם כך אינם קצרים, יש חשיבות גדולה לטיפול מיטבי שלא יגרום חלילה לעיכובים נוספים, ואנחנו מומחים בכך. המסמכים המועברים לרשויות בגרמניה ואוסטריה חייבים להיות חתומים על ידי נוטריון, ואנו עורכים את המסמכים בסיוע של עורכת הדין מאיה לנקר-ירדני, נוטריונית המשרד".

נורות אדומות בבחירת עורך דין

עורך הדין לנקר מספר שמגיעים למשרדו אנשים רבים שנחלו אכזבה במקומות אחרים ולא קיבלו בסופו של דבר את האזרחות המיוחלת. "יש מקומות שלוקחים כספים מלקוחות ולא פועלים בצורה מקצועית והדבר מסתיים בעוגמת נפש גדולה ללקוח", הוא אומר, "אני מאמין שכשאדם בוחר עורך דין שיטפל בענייניו, חשוב לפעול לפי כללי אצבע מסוימים".

"ראשית, אני סבור שמשרד פיזי הוא אינדיקציה טובה לרצינותו של עורך הדין", מוסיף עו"ד לנקר, "עורך דין ללא משרד, או כזה שמשכיר עמדת עבודה, צריך להדליק נורה אדומה. גם עורך דין שמסביר בטלפון שאין צורך להיפגש, ושניתן לערוך את כל התהליך אונליין זה דגל אדום.

"ספציפית לגבי בחירת עורך דין העוסק בהסדרת אזרחות גרמנית או אוסטרית, חשוב לוודא שעורך הדין יודע גרמנית ברמת שפת אם. משרד עורכי דין שמתיימר לפעול בגרמניה או אוסטריה, אינו יכול להרשות לעצמו לא לשלוט בשפה הגרמנית".

בנוסף, עו"ד לנקר מסביר כי הוא אינו ממליץ לפנות למשרד שמטפל בהסדרת אזרחויות ממדינות רבות. "זה דומה למשרד עורכי דין שעוסק גם בדין הפלילי, גם בדיני משפחה וגם בדיני חברות. אי אפשר להגיע כך לרמת מומחיות גבוהה", הוא אומר ומוסיף כי כשצריך להחליט בין עורך דין לעומת חברה שמסדירה אזרחות, הוא ממליץ על האפשרות הראשונה.

"כשפונים לחברה בערבון מוגבל, אין ממי להיפרע כשהיא נסגרת והיא לא חשופה לסנקציות כלשהן. עורך דין לעומת זאת כפוף לכללי האתיקה ואם הוא עובר עבירה, הוא יאבד את הרישיון שלו", הוא מסביר.

לסיכום מציין עו"ד לנקר כי "ככלל, מומלץ לא להיסחף אחר 'חברות טרנד' שנכנסו לתחום בעקבות ההקלות האחרונות. אם מחר הפרלמנט האוסטרי ישנה את החוק, לחברה לא תהיה היתכנות והיא תיסגר. משרד עורכי דין לעומת זאת לא נעלם לשום מקום ועורך הדין נושא באחריות אישית כלפי הלקוח שלו".

משרד עו"ד ונוטריון לנקר ירדני
טלפון: 03-5052141
כתובת: רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי), ת"א.
למעבר לעמוד הפייסבוק >>

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך...

לנקר-ירדני | עו"ד ונוטריון

הרכבת 58, מגדל אלקטרה סיטי,
קומה 2 תל אביב יפו 6777016

כל הזכויות שמורות © לנקר - ירדני משרד עו"ד ונוטריון

Site By | VIZEL MARKETiNG